AUDIO & VIDEO

AUDIO & VIDEO

“RTL Belgium

als ultieme gids”

​​​​​​​Net voor het einde van 2023 maakte RTL Belgium bekend dat het vanaf 2025 de Ronde van Vlaanderen uitzendt, net als alle andere grote Vlaamse wielerklassiekers. Vlaanderens Mooiste kluistert kijkers aan de buis en dat weten ze maar al te goed bij het mediabedrijf dat voor 50% in handen is van DPG Media.

Guillaume Collard

(39), CEO RTL Belgium

De aankondiging was een historisch momentje voor RTL Belgium, dat zich positioneert als een mediabedrijf dat in het midden van de maatschappij staat, dicht bij de mensen. “On est là”, belooft CEO Guillaume Collard. Dat is niet zomaar een managementbelofte maar de baseline van een marketingcampagne die sinds vorig jaar alle RTL-merken inhoudelijk en grafisch verbindt. Radio, tv of digitaal: de merken van RTL omarmen hun publiek, zijn er altijd en overal en streven maatschappelijke impact na. In de nieuwe aanpak fungeert RTL als een moedermerk, dat een gids is voor de acht grote merken die het herbergt.


Zo spreken we niet langer van Plug RTL maar wel van RTL plug. Door alle merken visueel aan elkaar te linken en ze gezamenlijk achter RTL te scharen hoopt het bedrijf aan herkenbaarheid en aantrekkingskracht te winnen en haar leiderschapspositie te verstevigen.

RTL Belgium bereikt via 3 televisiezenders, 3 radiozenders en digitaal maar liefst 3.6 miljoen mensen ouder dan 12, goed voor 85% van de Franstalige Belgische bevolking.

De cijfers zien er alvast veelbelovend uit. 85% van de Franstalige Belgische bevolking hoort, ziet of leest wekelijks één van de RTL-merken. De tv-zenders behalen samen een marktaandeel van 31,8%, terwijl de familie van radiozenders 28,7% op de teller kan zetten.


Wat 2024 in petto heeft? Een jaar vol nieuws­uitzendingen waarin verkiezingen centraal staan, heel wat entertainment en een sportjaar om van weg te dromen. Non-stop worden nieuwe talenten aan boord gehesen, wordt er geïnvesteerd in publiekstrekkers en nieuwe content-partnerships en dat moet dit jaar overduidelijk worden. En wie weet met welke verrassing van formaat RTL Belgium 2024 zal afsluiten?

Ga naar artikel: Jaarverslag 2023Ga naar artikel: Christian Van ThilloGa naar artikel: CEO Erik RoddenhofGa naar artikel: DPG Media in 2023Ga naar artikel: MediavaertGa naar artikel: Journalistieke hoogstandjesGa naar artikel: JOE in NederlandGa naar artikel: Ad ManagerGa naar artikel: Streaming: Netflix vs. local heroes Ga naar artikel: Onafhankelijke journalistiekGa naar artikel: CFO Piet VromanGa naar artikel: Lees meerGa naar artikel: NieuwsmediaGa naar artikel: Meer plezier voor de abonneeGa naar artikel: Meten en wetenGa naar artikel: De krant in vormGa naar artikel: Lindsay Mossink (NU.nl)Ga naar artikel: Media in Denemarken: BerlingskeGa naar artikel: Audio & VideoGa naar artikel: Spraakmakende TV-programma'sGa naar artikel: Voorgenomen overname RTL NederlandGa naar artikel: Dany Verstraeten, VTM NIEUWSGa naar artikel: Wim Jansen, Advertising BelgiëGa naar artikel: RTL BelgiumGa naar artikel: Magazines & SIMGa naar artikel: Margriet: Proud to be oudGa naar artikel: Advies in nicheGa naar artikel: Magazines komen tot levenGa naar artikel: De OndernemerGa naar artikel: Online ServicesGa naar artikel: IndependerGa naar artikel: WikipowerGa naar artikel: Online een auto kopenGa naar artikel: ESGGa naar artikel: Ludwig CrielGa naar artikel: Jaarcijfers 2023Ga naar artikel: Corporate GovernanceGa naar artikel: Mediamakers & Colofon